Fildelning

Jag har nog egentligen alltid tyckt att fildelning inte är riktigt rätt. Musikgrupper som kämpar ihop en skiva ska ju få lön för mödan osv. Men nu har jag kommit på ett argument för fildelning, som inte crossat mitt mind tidigare.
Jag arbetar som sekreterare. Jag får timlön. Mestadels består mina arbetsuppgifter av att sortera in miljarder papper i tusen olika pärmar i bokstavs och datumordning. Självklart får jag bara lön de timmar jag placerar dessa papper i pärmarna. Självklart får jag inte lön varje gång min chef eller andra personer bläddrar i dessa pärmar och checkar uppgifter i alla dessa papper.
Varför ska då tex Håkan Hellström få fett med cash varje gång någon ny person vill lyssna på hans nätta trudelutt "gråsparven när hon sjunger" ? Ska inte Håkan få arbeta frequently, likt alla vi andra, för sina riksdaler? Han tjänar ju trots allt även på sina konserter.

Fakta: Håkan skulle inte bli fattig om fildelning var lagligt. Jag har inte varit på en enda Håkankonsert som inte var fullpackad. Dessutom vill fansen även ha plancher, tröjor, pins. Dom riktiga fansen vill även ha den riktiga cdn med det mysiga lilla lyrics-häftet med bilder till.

Fakta 2: Detta argument håller dock inte när det gäller fildelning gällande filmer och dataspel.

Kommentarer
Postat av: Philippa

jag tyckte det var jävligt bra argument=)

2009-01-08 @ 19:57:23
URL: http://phlippa.blogg.se/
Postat av: Lasse

Blogga inte ihjäl dig nu Sandra.

Jag frågar inte efter 3 inlägg per dag. 3 i veckan är mer lagom, nu är det ju knappt så man hänger med i svängarna :(

2009-01-09 @ 15:51:08
Postat av: Sandiza

Får ju passa på medan man är... inspirerad hehehehe

2009-01-13 @ 12:58:00
URL: http://brunettsandy.blogg.se/
Postat av: Boel

Du, det är en jäkligt bra tanke. Men vet du vad det roliga är? Jag hade bra argument för de film och TV-spel men INTE för musik. Vet du att biobesöken har ökat sedan man börjat fildela? Folk laddar ner filmer, och är de bra ser de den på bion för upplevelsens skull. Och är filmen inte bra, ja då har det ju skitit sig iaf, ey? Och likadant är det med TV-spel. De laddas ner, men håller antagligen inte lika hög kvalitet som originalet. Så är det ett funnyfunny game så köper man det peu riiktit. Hajja vilket bra team du och jag utgör! So fab, so fab!

2009-02-06 @ 15:22:54
URL: http://boelhedgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0