Sandiza Hotpants kristendomslektion nr 1 - Judarnas diskningstradition

Hade en bibel liggande hemma. Bläddrade igenom den lite och började finna det lagom intressant. Jag är inte så tänd på Jesus, men jag brukar säga att "Jag tror tillräckligt mycket på Gud för att vara rädd att han ska straffa mig om jag inte gört".

Hittade nåt jag vill upplysa er om:
Judarna blir konfunderade när Jesus homies (aka lärjungarna) hugger in på krubbet utan att (ve och fasa!) tvätta händerna före, som judarna själva alltid gör! Bibeln skriver med aningen hånfull klang: "Markus 7:4 Det finns också många andra traditioner som de (judarna) håller fast vid, som att skölja bägare, kannor och kittlar"

Ehm, ta det igen: "Traditioner (...) som att skölja bägare, kannor och kittlar"
Är det alltså en tradition varje gång jag diskar? Eller gäller detta bara för judar? Borde jag annars göra det lite mer högtidligt när jag står där med skrubbsvampen, typ tända ljus och rökelser, sätta på lite stämningsfull musik?

I vilket fall som helst, dom tvättfanatiska judarna frågar Jesus lite försiktigt "Ey du, Jesusmannen, varför tvättar inte dina brushor sig före dom krubbar?" varpå Jesus får fnatt och kallar dom för, citat, "fåfänga hycklare".

Jesus DISSAR alltså renlighet och HISSAR lortiga fingrar vid middagsbordet.
Nu vet ni det!


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Hahhaha, religion kan va kul ;P

2009-10-22 @ 11:43:49
Postat av: Simon

Du är ju helt knäpp emellanåt...



Leve WaheWahe!

2009-10-22 @ 21:02:06
Postat av: knivlisa

Åh ja!!! Den finns i affären. Köp!! Puss jag vill spela med dig.

2009-10-23 @ 13:07:53
URL: http://knivlisa.blogg.se/
Postat av: Madicken

haha coolt ;D

2009-10-24 @ 17:40:22
URL: http://conler.blogg.se/
Postat av: Kristina

Det finns någon bloggare som tar tipps i från dig för att ha något att skriva om.

Det visar att du har många ideer. goo on! skriv! du äger.



kram Kristina

2009-10-26 @ 21:40:07
Postat av: Anonym

2009-10-26 @ 22:04:41
Postat av: Lat?

Prova UPPDATERA nån jävla gång-.-

2009-10-26 @ 22:50:09
Postat av: Ellis

Undra vad jesus tycker om diskmaskiner??

2009-10-26 @ 23:38:19
URL: http://ellisbellis.blogg.se/
Postat av: Evelines - Lättsam blogg med humoristisk twist

haha wow. du lyckas härmed med det (i min värld iallafall...) näst intill omöjliga konstycket - att göra religon roligt att läsa om. bra jobbat! :D

2009-10-30 @ 13:18:00
URL: http://evelines.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0