Diskussion: SKÅL! och God Jul.

Egoina, Egoinas mamma och Lady Dahmer har skrivit om alkohol i juletid.
Kan man dricka alkohol på julfesten under barnens högtid?

Som barn och medtagen på julpartaj som partaj mina föräldrar skulle på eller själva höll har det alltid - utan undantag - funnits alkohol med i bilden. Och inte en enda futtig gång kände jag mig obekväm eller otrygg. Det kan ju möjligtvis bero på att alla alltid hade så förlusat roligt på partajen, även vi barn som sprang runt och lekte för oss själva och hittade på bus. Det behöver ju dock inte betyda att dessa fester inte gett mig vissa andra men...

Vår tomte förra året
(Känner att jag är tvungen att förtydliga att detta är ett skämt, annars kommer förmodligen min ömma moder  misshandla mina hälsenor genom att medvetet bonka in i mig med kundvagnen imorrn på Gekås som straff. Om jag nu överhuvudtaget får följa med efter att ha skrivit en sådan här ruskig sak alltså.)


Jag spekulerar bara nu, men kan det ha att som barn fått det inlärda beteendet att det alltid ska finnas alkohol tillhands när vuxna träffas och ska ha fest och hejdundrande, påverkat mitt undermedvetna och fått mig att idag känna att det är totalt ovärt att festa nykter? Jag menar, före varje major happening (nyår, midsommar, födelsedagskalas, osv) har jag alltid kallsvettiga mardrömmar om att jag kommer till festen - OCH GLÖMT KÖPA ALKOHOL.

Nu är det snart julafton och vi är alltid ett stort gäng of släkt som träffas för att fira, och dom senaste jularna har också jag fått ta del av alkoholsortimentet (tydligen går tjejgränsen för att få frågan om man vill ha en julsnaps vid 20 år och killgränsen vid 18 år, men hej, vem bryr sig om petnoghet gällande jämställdhetsuperi? Jo, möjligtvis jag - som drömmer hiskeliga madrömmar om påtvingad nykterhet.)

MEN, när jag nu kommit till denna självanalyserade (mycket möjliga hittepå-)insikt, bör jag då verkligen dricka öl när min lilla kusin, Agnes 3 år, (4? 5??? Alla är bebisar fram till till 7 års ålder för mig) sitter vid bordet?


(Sätter 500:- på att mamma kommer hålla detta against me om jag trots allt får lust att joina min bror och mina kussar i öldrickeriet under julbordet.)
(Alltså, sittande VID ett bord UNDER själva julbordsäteriet. UNDER borden borde vi väl inte befinna oss förrän vi splittat ett flak julöl)

Kommentarer
Postat av: Pennan

Beror väl helt på hur och varför du dricker. En snaps och en öl för att uppnå en mild salongsberusning eller för att man tycker det är gott är väl helt ok. Efersom jag inte tål alkohol så bra och ofta hellre avstår helt, även på högtider, så delar jag inte ditt problem men jag är lite konfunderad över att du verkar lägga ner så mycket energi på att försöka rättfärdiga drickande kontra nykterhet, för de flesta tror jag det faller sig ganska naturligt. Är du kanske som jag bara väldigt överanalytisk.

2009-12-15 @ 03:03:31
URL: http://livsflykt.blogspot.com/
Postat av: Em

Jag tycker att så länge det inte sker för ofta och så länge man inte blir mer än salongsberusad så är det okej. Visar barnen att de blir otrygga eller liknande så får man låta bli helt och det gäller bägge föräldrarna i så fall. Barnen KÄNSLA ändras inte för att den ena är nykter och den andra inte, det är enbart säkerheten just det handlar om. Det borde vara en som är nykter oavsett. Men som sagt, det är inget som jag tycker barnen skall vara med om en gång i veckan eller månaden. Några gånger om året är okej.

2009-12-15 @ 06:36:03
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: BoelBitar

Jag är en sucker för julmust. Tyvärr så är utvecklandet av en alkoholhaltiga sorten mer eller mindre stagnerad. That is, Boelbitar is nykter on julafton.

2009-12-15 @ 07:04:05
URL: http://boelbitar.blogg.se/
Postat av: Sandiza Hotpants

Pennan:

Fast jag tycker inte bara det handlar om just hur&varför man dricker, eftersom jag enligt min teori kan ha snappat upp detta som barn - att det ALLTID finns alkohol på vuxna tillställningar, och därför tycker jag idag att det inte är en "riktig" fest utan. Enligt modern psykologi är det troligt, jag åberopar Pavlovs hundar och ger dig mitt exempel: Jag fick det inlärda beteendet att mycket folk och alkohol = alla har kul och trevligt, också vi barn.



Och om detta är fallet, så borde ju hela släkten avstå från alkoholen under julfirandet, eftersom det faktiskt är det största och roligaste firandet för många barn. Att man visar att man kan ha som roligast även utan alkohol. Att man som vuxen visar upp att under vissa fester dricker man och har kul, under andra avstår man men har lika roligt för det, och tom roligare.



Allt för att påverka sina barns alkoholbeteenden på bästa sätt när dom kommer upp i fjortisåldern och vill testa. Det spelar ju ingen roll om ens mamma och pappa är nyktra dom flesta av tillfällena när det bjuds på alkohol. sålänge det faktiskt serveras alkohol och sålänge det alltid finns några andra som dricker.



I ett barnlöst sällskap kan man få göra som man känner för :)



Em:

Håller med dig till 100 %!



Boelbitar:

Haha, tror ändå inte det skulle vara så gott. Annars har du en ypperlig affärsidé!

2009-12-15 @ 08:50:58
URL: http://brunettsandy.blogg.se/
Postat av: Jonesy

Vissa människor i min närhet har blivit väldans elaka och dömmande så fort de fått i sig en gnutta alkohol.. Så jag är inte alltför positiv. Detta har i sin tur gjort att jag avskyr julen. Nu har jag en liten kusin och skulle aldrig ens drömma om att supa ner mig framför henne, men så fort jag lämnar familjen är det supa som gäller. Förmodligen inte en helt bra tradition.

2009-12-15 @ 22:37:12
URL: http://jonesythekatt.blogg.se/
Postat av: Magica

Var det mycket folk på Gkås?För jag och min mor ska dit på fredag^^

2009-12-17 @ 00:11:05
URL: http://magicadespell.devote.se
Postat av: Pennan

Jag förstår hur du menar med betingelsen men det fanns alltid alkohol på mina föräldrars fester när jag var mindre också och jag använder inte alls aklohol på det sättet. Nu kan ju det iofs bero på att jag inte har varit på en enda fest på över 7 år och alltid dricker ensam.

2009-12-17 @ 02:12:57
URL: http://livsflykt.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0